De zoektocht naar de juiste TR

De aanschaf van een klassieke sportauto is een vak apart. Voor je het weet heb je de bekende "kat in de zak". Daarom is het raadzaam om je goed voor te bereiden. Zelf heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het boekje " The essential buyers guide - Triumph TR6" en ben ik vooraf lid geworden van de TR club Holland.

Het boek "The Originele TR 4, 5 en 6" geeft een goed en gedetailleerd overzicht van alle uitvoeringen, wijzigingen, opties en accessoires. Ik heb gekozen om te zoeken naar een USA uitvoering van de eerste serie (1968-1970). De USA serie heeft een motor met carburateurs in plaats van injectie. Het vermogen ligt een stuk lager van de injectie uitvoering (100 PK ipv 150PK), maar heeft wel een paar praktische voordelen:

  • Het aanbod is veel groter
  • De wagens zijn vaker wat body en chassis betreft beter door het droge Amerikaans klimaat
  • De wagens zijn ongeveer 30% goedkoper in aanschaf
  • Minder storingsgevoelig
  • Eenvoudig zelf af te stellen en te repareren
  • Loopt ook goed op moderne brandstof
  • Onderdelen goed verkrijgbaar

Overigens is de Triumph TR6 met 100 PK prima van zijn plek te krijgen.

 

Tijdens de productie van de Triumph TR6 zijn verschillende modificaties doorgevoerd. Veelal in verband met de steeds strenger wordende milieu en veiligheidseisen. Mijn voorkeur ging dus uit naar een Triumph TR6 van de eerste serie, waarin de wagen nog in zijn puurste vorm is. Hieronder enkele specifieke kenmerken voor het eerste bouwjaar:

  • Inklapbare hoofdsteunen op de stoel
  • Dashboard klokken met zwarte rand
  • Interieurlicht op de cardantunnel achter de handrem
  • Ampère meter
  • Voetschakelaar voor grootlicht
  • Voorruit frame in de body kleur (in plaats van matzwart)
  • Geen emissie techniek op de motor (bijv. luchtpomp, koolfilters, ontstekingsverlating)
  • Chroomstrip tussen achterspatbord en body
  • Smalle chroomstrip op de dorpel
  • TR6 logo op de zijkant
  • Lage bumper aan de voorzijde
  • Knipperlichten boven de bumper
  • Klep voor de luchtinlaat van de kachelventilator
  • Bakelieten behuizing van de ruitenwisser pomp 
  • Rostyle wieldoppen

Mijn budget liet het toe om een auto te zoeken waarmee meteen gereden kon worden, maar het zou geen concourswinner zijn. Gelukkig is het aanbod van Triumph TR6-en royaal, zodat ik mij rustig kon oriënteren. Elke wagen die ik gezien heb, heeft op de brug gestaan en heb ik een ritje in gemaakt. De kwaliteit en originaliteit loopt hierbij enorm uiteen. Na ongeveer een half jaar zoeken, vond ik een Triumph die mij erg aanstond. Het was er een van november 1968 en daarmee één van de eerste wagens die geproduceerd is. De vorige eigenaar had veel mechanische zaken vervangen of gereviseerd (o.a. radiator, motor, bak, differentieel, aandrijfassen en de remmen). Doordat de wagen tot 1988 in Californië was geweest, was er nauwelijks sprake van roest. De lak was niet super, maar voldoende om je niet voor te schamen. De wagen was verder voorzien van een Mohair softtop, Motolita stuur, RVS uitlaat en een speciale carburateur set (SU HIF44). Het gebrek aan een overdrive moest ik voor lief nemen, maar dat kon later eenvoudig worden ingebouwd.