Motor olie

Het blok van de TR6 heeft volgens de originele specificatie een minerale 20W50 olie nodig. Naast de viscositeit is het ook belangrijk dat de olie de juiste toevoegingen heeft. Met name zink is een toevoeging die bij moderne olie sterk gereduceerd is (in verband met de katalysators en roetfilters), maar die voor de nokkenassen constructie van klassieke motoren weer essentieel is. Daarnaast heeft moderne olie weer reinigende dopes, die voor klassieke motoren weer schadelijk kan zijn.

Ik heb gekozen voor Castrol Classic XL 20W50. Deze olie kwam met een goede prijs kwaliteit verhouding uit een onafhankelijke test en is goed verkrijgbaar. Zowel in een 5 liter als 1 liter blik, inclusief een klassieke uitstraling

Demperolie carburateur

De SU carburateurs moeten gevuld worden met zgn demperolie. Je kan hiervoor prima ATF olie voor gebruiken. ATF staat voor Automatic Transmission Fluid en is olie voor automatische versnellingsbakken. Deze kenmerkt zich door een constante viscositeit over een brede temperatuurrange. Deze eigenschappen zitten ook in de speciale demperolie, maar die is vele malen duurder. 

Koelvloeistof

Gebruik voor het koelsysteem de klassieke koelvloeistof (IAT = Inorganic Acid Technology)  en zeker niet de moderne "long life" koelvloeistoffen (OAT = Organic Acid Technology). Deze laatste soort tasten de metalen aan en lossen vuil op wat zich heeft verzameld in het blok, met als gevolg dat de radiator dichtslibt.

Versnellingsbak olie

De voorgeschreven versnellingsbak olie is een minerale olie met GL4 specificatie en een viscositeit van 80. Omdat mijn bak bij de eerste kilometers erg zwaar schakelde, heb ik gekozen voor een olie met een viscositeit van 75W80. Deze olie is bij lage temperaturen net wat dunner en dat komt de schakeleigenschappen ten goede. De olie is niet eenvoudig verkrijgbaar maar het merk Comma levert deze olie.

Differentieel olie

Gebruik hiervoor klassieke hypolidolie.

Remvloeistof

Het remsysteem is afgevuld met siliconen vloeistof (DOT 5.0). Omdat de vloeistof niet hygroscopisch is, is deze in tegenstelling tot de remvloeistof op basis van glycol (DOT 4 of DOT 5.1) onderhoudsarm. Vervangen om de twee jaar is dus niet nodig. Daarnaast tast de vloeistof de lak van de body niet aan en dat is ook een erg geruststellende gedachte.

Brandstof

Hoewel het blok van de Amerikaanse versie van de TR6 prima op brandstof met een laag octaangehalte kan lopen, heb ik gekozen voor een premium brandstof. De reden is dat de brandstoffen met laag octaangehalte aangelengd worden met ethanol (minimaal 5%). Ethanol levert serieuze schade en vervuiling op aan verschillende onderdelen van het brandstof systeem. Op dit moment zijn de premium benzines BP Ultimate en Shell V power de enige ethanol vrije benzines die verkrijgbaar zijn . Iets duurder, maar geen ellende.

Trunnions

De trunnions moeten afgevuld worden met versnellingsbak olie en niet met vet. Vaak wordt vet gebruikt omdat de trunnion is voorzien van een nippel waar ook de vetspuit op past. De krachten op de trunnion verdrijven echter het vet en dat zorgt voor slijtage. Versnellingsbak olie is juist gemaakt om te smeren bij hoge krachten tussen metalen vlakken.

Wel raadzaam om de bodems van de trunnions dicht te solderen. Vaak zijn ze niet oliedicht (zelfs als ze nieuw zijn) zodat de olie wegloopt.

Schroefdraad

Alle nieuw getapte schroefdraden in het chassis en body heb ik voorzien van vaseline. Hiermee draait de bout soepeler in de draad en wordt voorkomen dat er na verloop van tijd corrosie ontstaat. Een veerring voorkomt dat de bout lostrilt.