Na drie seizoenen intensief rijden met de TR6 komen er wat reparaties aan (koppeling en een tik in de motor). Ook wil ik de wagen voorzien van nieuwe lak. Om de auto goed te kunnen spuiten, moet je het plaatwerk demonteren en de oude lagen verwijderen. Voor dat ik het wist, stond ik aan het begin van een restauratie: als je het doet, moet je het goed doen! 

 

Het begint met het geheel demonteren van de wagen. Veel, heel veel, foto's maken en alles sorteren in zakjes. De zakjes gaan vervolgens in verhuisdozen en die slaan we op. Bij het demonteren bepaal ik meteen of het betreffende onderdeel gereviseerd of vervangen moet worden. Na een aantal weken is de auto geheel uit elkaar 

Nadat alle onderdelen van de body zijn gedemonteerd moet de body schoongemaakt worden. De oude lak is handmatig verwijderd met een Scotch schuurschijf op de machine. De schuurschuif is van kunsttof en voorkomt dat er teveel warmte ontwikkeling in het metaal ontstaat. Wel moet je jezelf goed inpakken en een stofmasker gebruiken. De bitumen in de spatborden en naden wordt verwijderd met een verfstripper, plamuurmes en krabber 

Anders is het bij het chassis. Hoewel het chassis in basis hard is, moeten oude reparaties hersteld worden. Ook zijn er in het Triumph ontwerp een aantal zwakke plekken, die gemodificeerd worden. Tenslotte worden alle fabriekslassen opnieuw doorgelast zodat er een beter als nieuw chassis ontstaat. Om het af te maken wordt het geheel gepoedercoat. Om het chassis te conserveren is het ingespoten met vet van Mike Sanders. Het vet wordt voor de behandeling verhit in een frituurpan en vervolgens met de compressor verneveld in de holle ruimtes van het chassis. Na een half uur stolt het vet en zorgt het voor een duurzame bescherming. 

Parallel aan het opbouwen van het chassis gaat de body naar de spuiter. Hier wordt de body nagestraald en strak gemaakt om vervolgens in kleur te spuiten. Als eerste was de body klaar en om te voorkomen dat er beschadigingen tijdens het transport zouden optreden hebben we deze bij de spuiter op het rollend chassis gemonteerd. Hierna kon de body thuis verder afmonteren en kon de spuiter het plaatwerk (deuren, spatborden, motorkap en achterklep) aanpakken. 

Eindmontage

Het opbouwen van de TR heeft toch wat meer tijd gekost dan ik in eerste instantie had gedacht. Al het werk wat je doet zit in het zicht, dus dit moet nauwkeurig gebeuren. Veel proefpassen en aftekenen en soms meerdere malen monteren voordat ik tevreden was. 

Onderdelen kwaliteit

Het voordeel van een restauratie van een TR6 is dat eigenlijk alle onderdelen nog verkrijgbaar zijn voor lage kosten. Originele onderdelen, zogenaamde New Old Stock, begint zo langzamerhand op te raken en daarom worden veel onderdelen weer opnieuw gereproduceerd. Helaas wisselt de kwaliteit hiervan wel en het loont soms de moeite om verder te zoeken.

 

Terugkijkend ben ik erg tevreden over het eindresultaat. In totaal heeft de restauratie 3,5 jaar geduurd, waarbij de kosten de waarde van de auto hebben overschreden. De auto is dan ook beter dan nieuw.